نشست مجازی ایران و اتریش در خصوص مسائل منطقه ­ای و بین ­المللی

نشست مجازی ایران و اتریش با عنوان« ایران و اتریش ، مسائل منطقه ­ای و بین­ المللی » با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه بین­المللی صلح وین اتریش، روز سه ­شنبه مورخ ۲۹ مهر ۱۳۹۹ به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
مهر ۱۳۹۹
مشاهده ۱۰۷۷

نشست مجازی ایران و اتریش با عنوان« ایران و اتریش ، مسائل منطقه ­ای و بین­ المللی » با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه بین­المللی صلح وین اتریش، روز سه ­شنبه مورخ 29 مهر 1399 به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور شامل آقایان سید محمد کاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، مجید قافله ­باشی معاون پژوهشی مرکز مطالعات، علی خوشرو سفیر سابق کشورمان در سازمان ملل متحد، کامبیز شیخ ­حسنی و حسین غریبی کارشناسان ارشد مرکز مطالعات، آقای‌هانز سوبودا و آقای‌هاینز گارتنر رئیس و معاون موسسه بین­ المللی صلح وین اتریش بودند.

موضوعات محوری که در این نشست به بحث گذاشته شد عبارت بودند از: بررسی جهان تحت پاندمی‌کرونا و عواقب و پیامد­های آن، روابط فراآتلانتیک، روابط ایران و اتحادیه اروپا و برجام که به پاسخگویی بدین سوالات اختصاص داشت: 1) جهان پسا کرونا به چه صورت خواهد بود؟ آیا جهان شاهد یک چالش موقتی است یا کرونا موجب ایجاد تغییرات سیستماتیک بر روابط بین ­المل خواهد شد؟ سیاست­ های جدید احتمالی آمریکا چگونه بر بر روابط فراآتلانتیک اثرگذار خواهد بود؟ با توجه به آخرین تحولات در خصوص برجام و تلاش آمریکا برای بکارگیری مکانیزم ماشه و ناتوانی اروپا در انجام تعهدات خود ذیل برجام، سناریوهای احتمالی پیش رو چه خواهند بود؟

مهم­ترین محور­هایی که در این نشست مطرح شد به این شرح است:

در این نشست بر ضرورت همکاری، گفتگو و تقویت چندجانبه ­گرایی برای فائق آمدن بر تمامی مشکلات و مسائل منطقه­ ای و بین ­المللی تاکید شد. پاندمی‌کرونا مسئله ­ای نیست که کشورها به صورت مجزا بتوانند آن را مهار کنند و شکست دهند. تنها از طریق همکاری ­های بین­ المللی می ­توان به حل این مشکل امیدوار بود.  سیاست­ های دولت ترامپ و یکجانبه ­گرایی آمریکا موجب تضعیف چندجانبه­ گرایی و ایجاد شکاف در روابط فرا آتلانتیک شده است. اتحادیه اروپا و شرکت­ های اروپایی خواهان سرمایه­ گذاری و تجارت مشروع با ایران هستند و توافق برجام به خوبی توانسته بود این مهم را محقق سازد. آمریکا با خروج غیرقانونی خود از این توافق موجب ایجاد تنش در منطقه و همچنین تضعیف روابط فراآتلانتیک شد.  توافق برجام موجب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است و نمونه موفقی در زمینه منع اشاعه و کنترل تسلیحات به حساب می­ آید. اقدامات دولت ترامپ و یکجانبه ­گرایی این کشور در عرصه بین­ المللی به جایگاه ابرقدرتی این کشور خدشه جدی وارد نموده و به زودی شاهد تغییرات بزرگی در عرصه روابط بین ­الملل خواهیم بود. مکانیزم مالی اروپا (اینستکس) به منظور حمایت از شرکت­ های اروپایی که تمایل به تجارت با ایران دارند نیز ناکارآمدی خود را نشان داد و نتوانست حتی بخش کوچکی از تعهدات اروپا را ذیل برجام محقق سازد. در صورت پیروزی مجدد ترامپ، وی به دنبال نابودی کامل برجام و جایگزینی آن با توافقی دیگر خواهد بود اما در صورت پیروزی بایدن می ­توان به احیای مجدد برجام امیدوار بود. اروپا مایل است نتیجه انتخابات در آمریکا بار دیگر موجب تقویت روابط فراآتلانتیک و چندجانبه ­گرایی در عرصه بین ­المللی شود.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است