ایران و اردن؛جهان تحت پاندمی‌کرونا وتحولات منطقه ­ای

نشست مجازی ایران و اردن با عنوان «ایران و اردن؛ جهان تحت پاندمی‌کرونا و تحولات منطقه ­ای» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه عربی مطالعات امنیتی اردن روز سه ­شنبه مورخ ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹ به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
مرداد ۱۳۹۹
مشاهده ۳۸۳۵

نشست مجازی ایران و اردن با عنوان «ایران و اردن؛ جهان تحت پاندمی‌کرونا و تحولات منطقه ­ای» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی ایران و موسسه عربی مطالعات امنیتی اردن روز سه ­شنبه مورخ 28 مرداد ماه 1399 به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور، آقایان سیدمحمد کاظم سجادپور رئیس مرکز مطالعات، سعید خطیب ­زاده رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه، سیدمجید قافله ­باشی معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، مجتبی فردوسی ­پور سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اردن و کارشناس ارشد مرکز مطالعات، حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران، کیهان برزگر استاد روابط بین الملل دانشگاه، ایمن خلیل رییس موسسه عربی مطالعات امنیتی اردن، حماد فراعنه استاد دانشگاه و ظاهر الضامن سردبیر روزنامه الرای اردن بودند.

موضوع محوری بخش اول نشست با عنوان «روابط دوجانبه، جهان تحت پاندمی‌کرونا و پیامد­های آن» به پاسخگویی بدین سوالات اختصاص داشت: 1) جهان پساکرونا به چه صورت خواهد بود؟ آیا جهان شاهد یک چالش موقتی است یا کرونا موجب ایجاد تغییرات سیستماتیک بر روابط بین ­الملل خواهد شد؟ بخش دوم نشست نیز با محوریت بررسی «تحولات و مسائل منطقه ­ای با تمرکز بر عراق، سوریه و فلسطین» بود و چشم­ انداز فرآیند صلح در اراضی اشغالی با توجه به الحاق غیرقانونی کرانه باختری توسط رژیم صهیونیستی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مهم ترین مباحث مطرح شده در این نشست بدین شرح بودند:

ایران و اردن از فرهنگ، عقیده، تاریخ و منافع مشترکی برخوردارند. به همین دلیل، ایران بر این باور است که همکاری میان ایران و اردن ضامن ثبات و امنیت دو کشور، منطقه و جهان اسلام است. مسائل ژئوپلتیکی همواره در روابط ایران و اردن مولفه ای بسیار مهم بوده است. روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلفی نظیر همکاری‌های پارلمانی و اقتصادی با فراز و نشیب ولی همراه با احترام بوده است. کشورهای منطقه و به ویژه ایران و اردن گزینه‌ای جز گسترش روابط و دوستی ندارند و در جهت گسترش روابط دوجانبه، اعتمادسازی، تبادلات اقتصادی، فرهنگی، علمی، آکادمیک و مانند اینها ضروری به نظر می­رسد. همچنین، مبارزه با تروریسم و افراط­گرایی از دیگر حوزه ­های بالقوه جهت همکاری دو کشور به حساب می ­آید. ایران در مبارزه با کرونا، برخلاف سایر کشور­ها، با مشکل تحریم­ های غیرقانونی و همه­ جانبه آمریکا نیز مواجه بوده است، با این وجود، توانسته شرایط بحرانی روزهای ابتدایی شیوع کرونا را پشت سر بگذارد و با مدیریت شرایط و امکانات، در حال حاضر علاوه بر کنترل بیماری در داخل، به کشورهای همسایه خود نیز کمک­ رسانی کند و محصولات بهداشتی خود را به آلمان و سایر کشور­های جهان نیز صادر نماید. اردن نیز به خوبی توانست شیوع ویروس کرونا را کنترل کند و از آمار بسیار پایینی در مورد تعداد تلفات ناشی از این بیماری برخوردار است. کشورهای منطقه می­ توانند با همکاری یکدیگر بر همه مشکلات از جمله کرونا فائق آیند.

اختلافات میان کشور­های منطقه از جمله برداشت ها از انقلاب اسلامی‌باید با همکاری نزدیک و گفتگو در قالب سازوکاری معین حل ­و­ فصل گردد تا زمینه برای دخالت کشور­های فرامنطقه ­ای در این حوزه راهبردی ایجاد نشود. منطق استراتژیک ایران در ارتباط مستقیم با امنیت ملی آن است و حضور منطقه ­ای آن نیز ناشی از همین مسئله است. ایران همواره به دنبال صلح و همکاری با کشورهای عربی منطقه بوده است. بهبود روابط ایران و عربستان به عنوان دو کشور تاثیرگذار در منطقه به نفع امت اسلامی و کشورهای منطقه است. معاهده صلح اردن و اسرائیل موجب نشده است تا از نفرت دولت و ملت اردن نسبت به این رژیم کاسته شود. اسرائیل دشمن اصلی ملت­ های منطقه است و آزادی قدس آرمان اساسی جهان اسلام می­ باشد. ملت ­های منطقه همواره از حق فسلطینیان برای بدست آوردن حقوق مشروع خویش حمایت به عمل می ­آورند. الحاق کرانه باختری توسط اسرائیل نیز بیانگر ماهیت تجاوزکارانه این رژیم است و نشان می ­دهد تنها راه مقابله با این رژیم در منطقه مقاومت است.  

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است