ایران، قطر و جهان تحت پاندمی‌کرونا

میزگرد برخط ایران و قطر با عنوان «ایران،قطر و جهان تحت پاندمی‌کرونا» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و مرکز ابن خلدون دانشگاه قطر روز سه شنبه مورخ ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ به میزبانی مرکز مطالعات با هدف بررسی روابط دوجانبه و چندجانبه دو کشور در دوره پاندمی‌کرونا برگزار شد.
مرداد ۱۳۹۹
مشاهده ۳۶۰۸

میزگرد برخط ایران و قطر با عنوان «ایران،قطر و جهان تحت پاندمی‌کرونا» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و مرکز ابن خلدون دانشگاه قطر روز سه شنبه مورخ 21 مرداد ماه 1399 به میزبانی مرکز مطالعات با هدف بررسی روابط دوجانبه و چندجانبه دو کشور در دوره پاندمی‌کرونا برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور شامل آقایان سعید خطیب زاده معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، سیدمجید قافله باشی دستیار معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، نایف الشماری رییس مرکز ابن خلدون، فیصل الثانی مشاور سابق امیر قطر،احمد العنزی تحلیلگر مسائل غرب آسیا، خانم نواف الدوسری کارشناس مرکز ابن خلدون، محمد نیکخواه کارشناس ارشد مطالعات آفریقا و مجتبی فردوسی پور کارشناس ارشد مطالعات عراق در مرکز مطالعاتبودند.

مهم ترین مباحث مطرح شده در این نشست بدین شرح بودند:

با وجود شتاب و پیچیدگی‌های بسیار در روند تحولات منطقه ای و بین المللی، برقراری گفتمان‌های سازنده و موثر میان نخبگان سیاسی دو کشور با هدف تحقق بستر اعتمادسازی و تعاملات پایدار ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌باشد. روابط جمهوری اسلامی ایران و دولت قطر با توجه به وجود اشتراکات فرهنگی و تاریخی علیرغم اختلاف رویکردی به تحولات منطقه ای توانسته است گام های موثری را در جهت تنظیم تعاملات اقتصادی بردارد. این روند با وجود بحران قطر با برخی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از یک سو و سیاست های اعمال فشار آمریکا از سویی دیگر می‌تواند به الگوی توسعه همکاری‌های اعتمادساز با هدف دستیابی به شراکت راهبردی در منطقه بدل گردد.

ضرورت بهره ­گیری از ظرفیت گفتمانی به ویژه ظرفیت توسعه همکاری‌های اقتصادی در شرایط پاندمی‌کووید 19 و همکاری‌های امنیتی از مسیر مبارزه با تروریسم افراط گرا و مساله قاچاق در سطح منطقه ای زمینه ساز تفاهم و تعامل مشترک می‌باشد که تهران و دوحه توانسته اند گام های موثری را در این مسیر بردارند. از این رو، نشست مزبور بر لزوم شکل گیری اراده سیاسی در منطقه بر مبنای شراکت راهبردی تاکید کرد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است