همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و لبنان در مواجهه با سیاست های آمریکا

میزگرد برخط ایران و لبنان با عنوان «همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و لبنان در مواجهه با سیاست های آمریکا» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و مرکز مشاوره مطالعات و اسناد لبنان روز دوشنبه مورخ ۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد.
مرداد ۱۳۹۹
مشاهده ۳۵۸۰

میزگرد برخط ایران و لبنان با عنوان «همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و لبنان در مواجهه با سیاست های آمریکا» با همکاری مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی و مرکز مشاوره مطالعات و اسناد لبنان روز دوشنبه مورخ 6 مرداد ماه 1399 به میزبانی مرکز مطالعات برگزار شد. سخنرانان نشست مزبور شامل آقایان سیدمحمد کاظم سجادپور رییس مرکز مطالعات، سعید خطیب زاده معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز مطالعات، حسن احمدیان استاد دانشگاه تهران، مجتبی فردوسی پور کارشناس ارشد مطالعات عراق در مرکز مطالعات، مسعود اسداللهی کارشناس ارشد غرب آسیا، عدنان منصور وزیر امور خارجه سابق لبنان، انیس نقاش مدیر شبکه مطالعاتی امان، حسام مطر مدیر مطالعات راهبردی مرکز مشاوره مطالعات و اسناد لبنان، البر داغر و علی زعیتر اساتید اقتصاد سیاسی دانشگاه لبنان بودند.

بخش نخست میزگرد با محوریت موضوع «روابط دوجانبه» به بررسی چالش ها و فرصت ها در روابط تهران و بیروت و نیز سناریوهای آینده پرداخت. بخش دوم نشست نیز با عنوان «ایران و لبنان، تعاملات منطقه ای و مقابله با سیاست های آمریکا» پیامد سیاست اعمال فشار ایالات متحده آمریکا و تحولات منطقه ای مربوط به آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

مهم ترین مباحث مطرح شده در این نشست بدین شرح بودند:

روابط ایران و لبنان طی تاریخ معاصر سابقه ای بیش از یک قرن دارد. با وجود فراز و نشیب های ناشی از تحولات بین المللی و منطقه ای طی زمان، مناسبات دو کشور همواره دوستانه بوده است. سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال لبنان مبتنی بر اصول دفاع از استقرار صلح و ثبات در لبنان، حمایت از تمامیت ارضی آن در مقابل رژیم صهیونیستی و پشتیبانی از فرآیند حاکمیت سیاسی مبتنی بر مشارکت همه طوایف لبنانی می‌باشد. علاوه بر پیوندهای تاریخی و فرهنگی میان مردم دو کشور، ابعاد اقتصادی و سیاسی روابط و همچنین اعمال سیاست های فشار آمریکا با هدف تغییر در موازنه منطقه ای، همسایگی لبنان با فلسطین اشغالی، پذیرش آوارگان فلسطینی، به طور مداوم در معرض حملات نظامی رژیم صهیونیستی واقع شدن و وجود جنبش های مقاومت در این کشور موجب افزایش اهمیت لبنان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران شده است.

ایفای نقش متقابل و هماهنگ ایران و لبنان در راستای مبارزه با دو پدیده تروریسم دولتی و افراط گرایی (صهیونیسم و تکفیری) در منطقه غرب آسیا، به عنوان الگوی موفق پیشران در این حوزه قابل شناسایی است. همچنین، تعاملات اقتصادی دو کشور بر مبنای عبور و رهایی از شرایط پیچیده و فشارهای ناشی از تحریم های آمریکا پیگیری می‌گردد. با توجه به ظرفیت های ایران، لبنان، سوریه و عراق به عنوان یک گروه چهارجانبه منطقه ای و فراتر از آن، شبکه سازی در منطقه و خارج از آن می‌توان ضمن مدیریت شرایط، موازنه سازی به نفع مصالح کشورهای منطقه را پیگیری نمود.

در پایان این نشست، پیشنهاداتی از قبیل ایجاد یک کارگروه اولیه چهارجانبه با هدف شکل­گیری مشارکت راهبردی، توسعه امکانات زیرساختی به ویژه ایجاد راه‌های ارتباطی از مسیر خشکی و دریا، بهره گیری از ظرفیت ژئوپلیتیکی سوریه، ایجاد سامانه تبادلات مالی ـ بانکی منطقه ای و فرامنطقه ای، توسعه تجارت با سازماندهی همکاری­های گمرکی، بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی و شبیه سازی ساختاری تعاملات نظامی ـ امنیتی با فرآیند تعاملات اقتصادی با هدف مدیریت شرایط پیش روی مطرح گردید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است