اقتدار، ارتقاء و استیلا چین، روسیه و آمریکا به دنبال ارتباط و قدرت

تالیف: گریگوری اُ. هال
ترجمه: غلامعلی چگنی زاده / مرتضی دامن پاک جامی
۱ شهریور ۱۳۹۴

فهرست مطالب

درباره کتاب

این کتاب از سه بخش تشکیل شده است. بخش نخست، در سه فصل مدل سه گانه در متن نظریه روابط بین‌الملل را توضیح می‌دهد. فصل 1 به نظم سه گانه "منازعه، همکاری و رقابت" می‌پردازد. در فصل 2 به منشا و تکامل مدل جنگ سرد پرداخته و مفاهیم مهمی مانند قدرت و سیستم و نظریه‌های مختلف بررسی می‌شود. در فصل 3 منافع و رفتارهای سیاسی قدرت‌های بزرگ در وقایع مهم جنگ سرد مثل بحران موشکی کوبا، جنگ ویتنام، تهاجم و اشغال افغانستان توسط شوروی و غیره را مورد بحث قرار می‌دهم. بخش دوم شامل فصل‌های 4 تا 8 تحولات مستمر این مثلث راهبردی تا دوران معاصر را مطالعه می‌کند. فصل 4، مسائل و روندهای مهم چشم‎اندازهای جهانی و منطقه‌ای معاصر را بررسی می‌کند. فصل‎های 5، 6، و 7 به ترتیب به چین، روسیه و آمریکا به مثابه قدرت‌های بزرگ می‌پردازد و مروری اجمالی بر منافع و اهداف مهم آنها به‌علاوه شکل و ترکیب روابط متقابلشان خواهد داشت. فصل 8 منازعات و مسائل منطقه‌ای گوناگون را بررسی کرده، موقعیت آنها را در متن این مثلث راهبردی مشخص می‌کند؛ منازعاتی که دست کم دو کشور از این سه کشور بزرگ در آن درگیر هستند و به عنوان منازعات "بحرانی"، "برجسته" و یا "نهفته" دسته بندی شده‌اند. بخش سه متشکل از فصل آخر (فصل 9)، به‌عنوان نتیجه‎گیری بر یافته‌های مهم کتاب تاکید و چند توصیه کلی سیاسی ارائه می‌کند که امید است به گفتمان موجود پیرامون سیاست خارجی و امنیتی قدرت‌های بزرگ جهان کمک کند.

شماره تابستانی مجله آسیای میانه و قفقاز (۱۲۲) منتشر شد و محتوای آن نیز در سایت دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی قرار گرفته است. در این شماره شش مقاله به قلم اسات...
نسخه شماره ۱۴۵ (بهار ۱۴۰۲) فصلنامه سیاست خارجی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه منتشر شد. در این شماره مقالات ذیل قابل مشاهده است.