صفحه اصلیاخباردرباره دفترهمایش هاسخنرانی هامیزگرد هاتماس با مانقشه سایت
منو اصلی
اخبار > نشست تخصصي " فهم روابط بين الملل از منظر فقه روابط بين الملل شيعي"


  چاپ        ارسال به دوست

نشست تخصصي " فهم روابط بين الملل از منظر فقه روابط بين الملل شيعي"

نشست تخصصي " فهم روابط بين الملل از منظر فقه روابط بين الملل شيعي"

اهم مطالب مطرح شده توسط سخنرانان به شرح ذیل بود: الف- حجت الاسلام سيد عليرضا حسيني: - پيشينه تاريخي و تبار شناسي روابط بين ملت ها در جهان اسلام به نيمه اول قرن اول هجري و کتاب الجاثلیق الرومی سلمان فارسی بر مي گردد و تا الان بحث های بین المللی اسلامی ادامه داشته است. - امروز در قم بحث ها بطور تخصصی دنبال می شود و دروس فقه محیط زیست و فقه الحکومه وجود دارد. - موسساتي مانند مركز تحقيقات فقهي- حقوقي قوه قضائيه، انديشكه فقه و حقوق اسلامي مركز الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت و موسسه موضوع شناسي احكام فقهي و موسساتي ديگر درباره موضوعات روابط بين الملل، كار فقهي و حقوقي تخصصی انجام می دهند. ب- سيد محمد ساداتي نژاد: - فهم فقهي از روابط بين الملل يك ضرورت است و وجود فقه روابط بین الملل امری بديهي است. - اگر فقه روابط بين الملل، دانش مومنانه ساختن نظام بين الملل در نظر گرفته شود، از افتادن در چالش پاسخ به بسياري از نقدها مبني بر تشكيك در مشروعيت فقه روابط بين الملل و يا كارا بودن ارتباط فقه با روابط بين الملل ، رهائي پیدا می شود. - فهم فقهی آیت الله جوادی آملی درباره روابط بین الملل به شرح ذیل است: - روابط بين الملل عبارت است از " هماهنگي و همزيستي مسالمت آميز عادلانه ملل گوناگون جهان " - نظام بين الملل مطلوب اسلامي، بايد داراي دو ويژگي عدل و وحدت باشد. - همزيستي بین المللی در سه لايه محلي، منطقه اي و بين المللي بوقوع مي پيوندد: 1- همزيستي در سطح محلي، ميان مسلمانان و امت اسلامی است. 2- همزيستي منطقه اي، ميان مسلمانان و اهل كتاب است و همزیستی موحدین نامیده می شود. 3- همزيستي بين المللي، ميان مسلمانان، اهل كتاب و كافران است و همزیستی جامعه بشری نام دارد. ج- حسين سليمي: - آيا پديده هاي روابط بين المللي كه امروز فقهاء با آن روبرو هستند، پديده هايي مستحدثه و نوظهور يا قديمي هستند؟ پاسخ مثبت است و لذا نياز است فقهاء در مورد همه پدیده های و موضوعات روابط بین الملل مجددا بيانديشند. - بدون ترديد، شناخت و نوع فهم از مسائل، در برخورد فقهي با مسائل تاثير گزار است و شناخت عقلايي تاثير زيادي بر استخراج حكم شرعي و فقهي مسائل روابط بين الملل دارد. لذا، اين قضاوت در مورد پديده هاي بين المللي مهم است. - در صورت قائل بودن به جديد بودن پديده هاي روابط بين الملل، بسياري از كتب و نوشته ها درباره اسلام و حقوق بين الملل و يا سازمان هاي بين المللي از رده خارج است زيرا با قضاوت از دولت به مفهوم قديمي آن در مورد دولت در معناي جديد آن صحبت كرده اند. - اگر فرض بگيريم كه همه فقها بر تقسيم بندي دار الاسلام و دار المهادنه و دار الكفر اجماع دارند، اين سوال مطرح مي شود كه الان محدوده دار الاسلام كجاست؟ چه كشورهايي از نظر فقهي عضو دار الاسلام هستند؟ و محدوده دار الكفر و دار المهادنه كجاست؟ و چه كشورهايي را دقيقا در بر مي گيرد؟ بر اين اساس، آيا سياست خارجي بايد مورد بازنگري قرار گيرد يا خير؟


١٢:٢٣ - 1395/11/25    /    شماره : ١٩٦٧    /    تعداد نمایش : ١٧٥



خروج




صفحه اصلی | اخبار | تماس با ما
©1392 دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
Copyright © 2003-2013 Institute for Political and International Studies of the Ministry of Foreign Affairs (IPIS) - All rights reserved.