صفحه اصلیتازه هاهمایش هاسخنرانی هامیزگرد هاتماس با ما
منو اصلی
اخبار > هفتمین همايش بین‌المللی"امام خميني(ره) و سياست خارجي"


  چاپ        ارسال به دوست

هفتمین همايش بین‌المللی"امام خميني(ره) و سياست خارجي"

هفتمین همايش بین‌المللی "امام خميني(ره) و سياست خارجي" با محوريت نهضت‌هاي اسلامي- مردمی و مدل تغییر از دیدگاه امام خميني(ره)" روز دو‌شنبه 13 خرداد ماه در دفتر مطالعات سياسي و بین‌المللی به رياست جناب آقاي دكتر دولت‌یار مدیر کل محترم دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و با حضور مقاماتی از وزارت امور خارجه و میهمانانی از مصر،اردن، یمن، هند، پاکستان، میانمار، اندونزی، تایلند، روسیه، آذربایجان،عراق، لبنان، فلسطین، رومانی، تاجیکستان، افغانستان و ..... برگزار شد. در مراسم افتتاحيه اين همایش آقای دکتر دولت‌یار ضمن خوشامدگویی به حضار و اشاره‌ای کوتاه به پیشینۀ همایش‌ها به تشريح اهداف برپايي هفتمين همايش بین‌المللی "امام خميني(ره) و سياست خارجي" در بيست و چهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) پرداخت و اضافه نمود، خرداد که به نیمه‌های خود نزدیک می‌شود، عروج ملکوتی احیاگر اسلام ناب محمدی و غم از دست دادن حضرت امام خمینی(ره) در اذهان تداعی می‌شود؛ مردی که از سال‌ها پیش با اندیشه‌های عالمانه و رهبری پیامبرگونه خود بذر یک انقلاب الهی را کاشت و در نهایت توانست نظامی مستقل و مبتنی بر مردم‌سالاری دینی را جایگزین حکومت وابسته و خودکامه سلطنت شاهنشاهی کرده و ارزش‌های دینی را در جامعه پیاده نماید. انقلاب اسلامی ایران معجزه‌ای شگرف در تاریخ معاصر است که با عنایت خاص ایزد منان و به دست حماسه‌آفرین بی‌بدیل قرن و بت‌شکن زمانه، حضرت امام خمینی(ره) حادث شد و اکنون به درختی تنومند و پرثمر تبدیل شده است. وی افزود پیشرفت کشور عزیزمان در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مرهون و مدیون تفکرات ژرف و آینده‌نگرانه آن ابرمرد الهی است که مستضعفین جهان را از قعر ذلت به اوج عزت و مستکبرین را از اوج اقتدار به حضیض خواری رساند. سپس دکتر علی اکبر صالحی وزیر محترم امور خارجه خطاب به میهمانان اظهار داشتند: شناسه اصلی نهضت‌های مردمی معاصر با نام امام خمینی(ره) پیوند خورده است. وی با اشاره به گوشه‌ای از بیانات امام درباره وصیت مسلمین و دولت‌های اسلامی اظهار داشت: از منظر امام(ره) تکیه‌گاه اصلی و بنیادین نهضت اسلامی بر ضرورت ایجاد یک نهضت فکری و تحول درونی در جامعه اسلامی استوار است و تا این تغییر در فرد فرد جامعه صورت نگیرد پایه اصلی و اساسی نهضت اسلامی استقرار نخواهد یافت. وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، قدرت‌های بزرگ سعی در تحریف مفاهیم اصلی دینی داشته و این مکتب به آرامی از بالندگی افتاد و به خمودی رسید یادآور شد: مفاهیم جهاد، عدالت، شهادت، امر به معروف و نهی از منکر به دلیل خطرناک بودن برای قدرتمداران یا تحریف شده و یا فراموش شده است. صالحی ادامه داد: در شرایطی که ظلم و فساد فراگیر شده و استعمارگران به غارت سرمایه‌های ملی دست می‌زدند و بحران‌های اجتماعی زمینه سقوط جامعه را فراهم آورده بود، امام(ره) نسخه شفا‌بخشی را ارائه داد که در اولین گام ضرورت تغییر و تحول بنیادین در باورهای اعتقادی مردم و بازگشت به حقیقت دین اسلام و ایمان عمیق به کارآمدی آن در جهت اجرای احکام الهی را توصیه می‌نمود. وی هدف یک نهضت اسلامی مردمی از دیدگاه امام را احیای ارزش‌های دینی و زدودن غبار از اسلام ناب محمدی(ص) دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس مدل ارائه شده از سوی امام، اصل شکست‌ناپذیری قیام برای خدا چشم‌انداز روشنی را ترسیم می‌کند. وزیر خارجه کشورمان افزود: در نگاه امام(ره) حوزه مسئولیت و تکلیف الهی متوجه همه آحاد جامعه اسلامی بوده و همه باید برای ادای عدالت الهی و احکام دینی تلاش کنند و همه در این راه نقش داشته باشند. صالحی قشری‌گرایی و نگرش‌های یکسونگرانه صنفی را با معیارهای اصلی جریان پویای نهضت اسلامی ناسازگار خواند و افزود: روح کلیت‌گرایی حوزه وسیع مردمی را در بر می‌گیرد. وی ادامه داد: از سوی دیگر در مدل ارائه شده از سوی امام(ره)، اهتمام ویژه‌ای به نقش زنان مبذول شده و این امر مبتنی بر نگرش فقهی ایشان در خصوص حق مشارکت زنان می‌باشد. وزیر خارجه کشورمان تاکید بر به صحنه آمدن ظرفیت‌های عظیم بشری را از ویژگی‌های دیگر نظریه امام خواند و یادآور شد: امام(ره) در پی ایجاد جبهه متحد اسلامی بود و همواره می‌گفت من به صراحت اعلام می‌کنم که جمهوری اسلامی با تمام وجود برای احیای هویت اسلامی مسلمانان جهان سرمایه‌گذاری می‌کند.... ما باید خود را آماده کنیم تا در برابر جبهه متحد شرق و غرب، جبهه متحد اسلامی _ انسانی، با همان نام و نشان اسلام و انقلاب تشکیل شود و آقایی و سروری محرومان و پابرهنگان جهان جشن گرفته شود. وی با اشاره به ترفند‌های شکل‌گرفته علیه جمهوری اسلامی طی 34 سال گذشته برای به شکست کشاندن تجربه موفق نهضت اسلامی در پرتو حضور مردمی یادآور شد: اقدامات خصمانه دشمنان کینه‌توز انقلاب در واقع سپر دفاعی آنان در برابر موج بیداری اسلامی است که با هدف انحراف جریان رو به شتاب این بیداری سامان می‌گیرد. صالحی افزود، ترویج اسلام‌هراسی و ستیزه‌‌جویی با ارزش‌های اسلامی باعث بیداری بیشتر جامعه اسلامی شده است. وی در پایان، روشنفکران جوامع غربی را به شناخت دقیق‌تر نهضت اسلامی و تفکر آن فرا خواند و افزود: ضرورت ایجاد زمینه‌های مفاهمه به جای منازعه و تعامل به جای تقابل را خاطرنشان می‌کنم. سپس دکتر فهمی هویدی متفکر مصری در سخنرانی خود بیان داشت: زمانی که انقلاب اسلامی ایران شکل گرفت من در کلن آلمان کار می‌کردم و در آن زمان کتاب‌های امام خمینی(ره) را به صورت قاچاق و با جلدی مبدل دریافت می‌کردم که در آن زمان برای من فرصتی برای تفکر در رابطه با حکومت اسلامی ایجاد شد. هویدی تصریح کرد: اولین پیامی که از حکومت اسلامی دریافت کردم آن بود که اسلام واقعی بر قیام علیه ظلم سیاسی و اچتماعی تأکید دارد و اگر مسلمانی می‌خواهد به اسلام حقیقی دست یابد، نباید در برابر ظلم کوتاه بیاید و آن را بپذیرد این متفکر مصری با تأکید بر اینکه ایرانیان باید برای داشتن چنین حکومت اسلامی بر خود ببالند و سربلند باشند، اظهار داشت: احساس من نسبت به حکومت اسلامی ایران هر روز افزایش می‌یابد و زمانی که کتاب‌های امام خمینی(ره) را می‌خوانم این حس در من گسترده‌تر می‌شود. هویدی تصریح کرد: باید اعتراف کرد که حکومت اسلامی یک مسئولیت سنگین را برگردن همه ما می‌گذارد، لذا باید در چگونگی به‌کارگیری این انقلاب در راستای پیشرفت کشورها نیز تلاش کرد. وی ادامه داد: این مسئولیت سنگین امانتی است که از سوی امام خمینی(ره) نزد جهان اسلام به یادگار گذاشته شده و همه را به قبول این مسئولیت سنگین وادار می‌کند. متفکر مصری با بیان اینکه این انقلاب باید یک حرکت به سوی نهضت اسلامی باشد افزود: به یاد دارم که در زمان مطالعه درباره نهضت اسلامی به واژه استکبار برخوردم که اگرچه این واژه یک مسئله قرآنی بود اما مسیری جدید در جریان های سیاسی دنیا تلقی می‌شد. هویدی با بیان اینکه استکبار‌ستیزان در دنیا همواره در تلاش برای نشان دادن واژه استکبار در دنیا و به جهانیان بودند، تصریح کرد: استکبار نه تنها موجب آبادانی کشورها نمی‌شود بلکه باید گفت این مطلب بسیار اشتباه است و می‌توان آن را جنایتی در حق تمامی ملت‌ها دانست. وی با تأکید براینکه پیروی از خط امام خمینی (ره) نشانه‌ای برای رسیدن به یک هدف و آرمان اصلی است، تصریح کرد: همانگونه که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران همواره شاه مخلوع را یک مشکل اساسی تلقی می‌کرد، ما نیز باید این پیام روشن را از آگاهی و رهنمون‌های امام خمینی(ره) دریافت و آن را برای ادامه نهضت اسلامی به کار گیریم. این متفکر مصری در ادامه اظهار داشت: دیدگاه برجسته امام خمینی (ره) برای تعیین اهداف مستقیم موجب شد که انقلاب اسلامی هدف خود را تعیین کرده و بر علیه ظلم و استکبار جهانی و ضد رژیم غاصب صهیونیستی به پا خیزد. هویدی تصریح کرد: در انقلاب‌های مختلف همواره شاهد بوده‌ایم که برخی در راستای ایجاد برقراری موازنه‌هایی در جهت نیروهای بزرگ در دنیا هستند اما ما از لحظه اول دیدیم که حضرت امام خمینی(ره) در نهضت اسلامی بر خدا تکیه داشت. وی تأکید کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره خدا را درنظر داشته و تنها از او یاری می‌طلبید. هویدی اظهار داشت: امام خمینی (ره) نه تنها توجهی به ابر‌قدرت‌های دنیا نداشت بلکه مواضع محکم بر ضد رژیم صهیونیستی و آمریکا اتخاذ می‌کرد و در راه دستیابی به این هدف خود پشتکار و عزمی جدی داشت. این متفکر مصری با اشاره به دیدگاه روشن امام خمینی(ره) درباره مسئله فلسطین تأکید کرد: معمار کبیر انقلاب اسلامی همواره با دیدگاهی روشن به مسئله فلسطین، آن را جوهره جهان اسلام و غرب تلقی می‌کرد و لذا باید دانست ارزش‌هایی که سیاسیون غربی همواره برآن تأکید داشتند به دست فراموشی سپرده شده و در حال حاضر امت اسلام در دنیا برقرار است. وی با طرح این پرسش که با وجود امانت امام خمینی(ره) نزد جهانیان در حال حاضر آیا امت اسلامی مسئولیت‌های خود را در نگهداری از این امانت به درستی ایفا کرده‌اند، پاسخ داد: من نمی‌توانم بگویم که همه ما در داخل و خارج این امانت را به خوبی پاسداری کرده‌ایم اما باید گفت که امام(ره) هر چه را که باید انجام می‌دادند، انجام دادند اما امیدوارم درباره این پرسش کمی فکر کنیم چرا که ما در برابر این امانت مسئولیت‌هایی داریم که در گام اول باید از اسلام برای آگاهی و شأن امت اسلام بهره گیریم و در گام بعدی این اسلام را تنها در جهت وحدت امت اسلام و نه تشتت آن به کار گیریم. این متفکر مصری در پایان با تأکید بر اینکه همه ما در حفظ امانت به جای مانده از امام (ره) کوتاهی کرده‌ایم ، خاطرنشان کرد: ما باید برای آزادی و پیشرفت از اسلام بهره گیریم و برای ایجاد وحدت اسلامی تلاش کنیم و به دنبال تفرقه افکنی نباشیم. اما متاسفانه تاکنون در ایجاد وحدت کوتاهی کرده‌ایم که باید این کوتاهی را جبران کنیم. در پایان سخنرانی فهمی هویدی تعدادی از میهمانان نظریات خود نسبت به نهضت امام خمینی(ره) را بیان داشتند. در انتها نیز مجددا دکتر صالحی مطالبی را ارائه داشتند که اهم آن عبارتند از: - در نگاه امام زودون غربت، ظلم و ستم و شرط پیروزی آن منوط به جهاد و رها کردن انگیزه‌های دنیوی مردم بود. اصل شکست‌ناپذیری چشم‌انداز روشنی را ترسیم می‌نماید که زمینه‌ساز ایثار و شهادت‌طلبی برای همه مردم جهان می‌باشد. لذا طبیعی است که نگرش‌های یک‌سو نگرایانه صنفی با مواضع اسلامی ناسازگار باشد. - امام (ره) وحدت و همبستگی همه جوامع مختلف را در رهایی اصف بار مسلمین از استبداد، اصلی مهم می دانست و بالاتر از آن در پی اتحاد جبهه مسلمین بود . - لازم می دانم روشنفکران و جوامع مختلف را به آشنایی با نهضت اسلامی و فکری امام فرا خوانده و به تفاهم به جای تقابل دعوت کنم. - با وجود همه فشارهایی که دشمنان بر ایران وارد کرده‌اند، اما ایران اکنون از میان 57 کشور اسلامی پیشگاه در بعد علمی است. - ترکیه هم ممکن است در بحث صنعتی و علمی پیشگام باشد اما چون این کشور با کشورهای غربی در تماس مستقیم است مشکل خاصی ندارد. ولی ایران با وجود همه فشارها روی پای خود ایستاده و با پیشهادات و رهنودهای امام خمینی(ره) از نظر علمی پیشرفت کرده است. - شما اگر از شرق تا غرب ایران دیدن کنید مشاهده می کنید در طول 34 سال جمهوری اسلامی تا چه حد پیشرفت کرده است. - در حال حاضر علاوه براینکه در تمام منازل ایرانیان گاز و برق وجود دارد ما به کشورهای همسایه برق صادر می‌کنیم. - اگر همه ما بر اساس دستورات اسلام عمل کنیم به دستاوردهای بزرگی نایل می‌شویم و اگر هر کشور دیگری نیز به اسلام چنگ بزند می‌تواند به پیشرفتی که جمهوری اسلامی رسیده است برسد. - اکنون به غیر از آمریکا و چند کشور دیگر کمتر کشوری در جهان وجود دارد که بتوانند داروی ضد سرطان تولید کند اما ایران به این مهم دست پیدا کرده است. - ملت‌های مسلمان باید از کشمکش‌های طایفه‌ای گذر کنند. اکنون در کشورهای مختلف منطقه مردم با هم ازدواج می‌کنند و کسی صحبت از شیعه و سنی نمی‌کند؛ همه اختلافات و فتنه‌ها از خارج از ملت‌های مسلمان وارد می‌شود اما روشنفکران و صاحب‌نظران مباحث اسلامی باید ملت‌ها را آگاه کنند تا در دام فتنه خارجیان نیفتند. بعد از جلسه افتتاحیه جلسه کارشناسی با سخنرانی تعدادی از اندیشمندان و صاحب‌نظران شروع به کار کرد. ابتدا حجت‌الاسلام و المسلمین میر احمد رضا حاجتی مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان و امام جمعه موقت اهواز طی سخنانی با عنوان "عصر امام خمینی(ره) و تغییر معادلات جهانی" اظهار داشت: عصر ما عصر امام خمینی(ره) است که چهره جهان معاصر را به شدت تغییر داده و خواهد داد. مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان با بیان اینکه امام خمینی(ره) فصل جدیدی را در جهان گشوده‌اند، گفت: امام خمینی(ره) مدل رهبری دینی،‌ رهبری سیاسی،‌ رهبری اجتماعی و رهبری اقتصادی را به دنیا ارائه کردند که هم‌اکنون مدلی برای جهان است. حاجتی با اشاره به اثر منتشر شده خود با عنوان «عصر امام خمینی(ره)» در 13 سال قبل، ‌گفت: من در این اثر تأکید کردم که با توجه به واقعیات موجود آرمان‌های امام جهانی و فراگیر خواهد شد و تغییراتی که امام در جهان اسلام و کل جهان ایجاد کرد، بی‌تردید ادامه خواهد یافت. وی افزود: باید اعتراف کنیم که نیم قرن پس از آغاز قیام، 35 سال پس از پیروزی انقلاب و 24 سال پس از رحلت امام خمینی(ره)، هنوز نتوانسته‌ایم ابعاد شخصیت امام را شناسایی و به درستی به جهانیان معرفی کنیم که در این زمینه دچار تقصیراتی هستیم. مدیر حوزه‌های علمیه خوزستان ادامه داد: یک محقق آمریکایی عنوان می‌کند که سازمان سیا به دستور کارتر تعدادی روانشناس برجسته استخدام کرد تا پیرامون شخصیت امام کار تحقیقاتی کنند، زیرا غرب نمی‌توانست مدل رهبری دینی، رهبری سیاسی، رهبری اجتماعی و رهبری اقتصادی که امام ارائه کرد، را درک کند. وی با بیان اینکه امام را باید از نو شناخت، گفت: یکی از آثار بزرگ امام خمینی(ره) احیای آثار اسلامی بود و در واقع امام مخرج مشترک علمای دلسوزی بوده و هست که دغدغه نزدیک شدن انسان به خدا را داشته‌اند. به گفته امام جمعه موقت اهواز، امام خمینی(ره) فصل جدیدی را گشود که بر اساس آن در تمامی کشورها توجه به دین، خدا و آموزه‌های رهیافتی تداوم یافته است. وی ادامه داد: امروز هیچ دانشگاهی در آمریکا وجود ندارد که رشته اسلام‌شناسی نداشته و دختران محجبه در آن حضور نداشته باشند و این به خاطر اثری است که امام(ره) بر جای گذاشت. وی با طرح دو پرسش که توجه عمیق بشریت به امام از کجا ناشی شده و عداوت به امام از کجا منشأ گرفته است، اظهار داشت: این موضوع ریشه در عظمت شخصیت امام دارد که باید بازخوانی شود. حاجتی با اشاره به این فرموده امام که «انقلاب محدود به ایران نیست و نقطه شروع جهان اسلام است»، گفت:‌ امام به خوبی وضعیت آینده را پیشگویی کرده بودند و من اطمینان می‌دهم که هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده نیز طلوع بیش از پیش انقلاب خواهد بود. وی با اشاره به علت توجه فزاینده به موضوع آینده پژوهی و تولیدات رسانه ای گسترده با مضامین آخرالزمانی و توجه فراوان اندیشمندان به تحلیل آینده قدرت‌های جهانی و فروپاشی آنان، مانند تالیف و انتشار حجم بالائی از کتب با موضوع فروپاشی ایالات متحده آمریکا، گفت: همه و همه ریشه در عدم اغناء بشر معاصر از وضع موجود و عطش وصف ناپذیر انسان معاصر به فرهنگ نابی است که از دل آن انسان متعالی تولد می‌یابد. از همین روست که بارها امام راحل با تاکید بر لزوم تغییر در مناسبات رایج و حاکم جهانی که ریشه در مبانی ماتریالیستی داشته است، در جواب سوالی از سوی خبرنگار نشریه آمریکائی تایم به صراحت اعلام نمودند؛ ما معادله جهانی را شکسته‌ایم و الگوی جدیدی به جهان ارائه نموده‌ایم . حاجتی با تاکید بر استمرار حیات معنوی امام (ره) افزود: عصر ما عصر امام خمینی(ره) است، عصر فتوحات عظیم اسلام که چهره جهان معاصر را به شدت تغییر داده و بیش از امروز هم تغییر خواهد داد. وی با اشاره به اینکه بوش در اجرای سیاست های نئومحافظه‌کاران آمریکائی و تحقق استراتژی قرن آمریکائی با اعلام جنگ صلیبی حمله خود را به غرب آسیا و کشورهای اسلامی آغاز نمود، افزود: چهار سال پس از اعلام آغاز جنگ‌های صلیبی از سوی بوش تا 2005 میلادی تنها هفده میلیون نسخه قرآن در اروپا به فروش رسید. اکنون اسلام به دین دوم فرانسه مبدل گشته و در 2005 میلادی قرآن پرفروش‌ترین کتاب در انگلیس بوده است و سالانه سی و پنج هزار نفر به اسلام می‌گروند و اینها همه از برکات قیام الهی امام خمینی(ره) و حیات معنوی او و رهبری بسیار شایسته ی جانشین برحقش است. سپس حجت‌الاسلام و المسلین نجف‌علی میرزایی عضو شورای عالی راهبردی حوزه علمیه قم و مشاور عالی ریاست جامعه المصطفی العالمیه سخنرانی خود با عنوان "آسیب‌شناسی وحدت اسلامی از دیدگاه امام خمینی(ره)" را ارائه داد. میرزایی گفت: امام دین را به جامعه بازگرداند. امام با تحقیق در دین و درک صحیح از دین توانست آن را به جامعه باز گرداند. وی با اشاره به دیدگاه‌های امام خمینی(ره) درباره تقریب مذاهب، گفت: وحدتی که امام از آن سخن می‌گوید، وحدت در اهداف تمدنی برای امت اسلامی است. امام با بررسی و درک دین قصد داشت که آن را به جامعه برگرداند. وی با بیان اینکه امام تیر را به سوی یک هدف معین پرتاب کرده و معتقد است دیدگاه سلفی نمی‌تواند خلأ‌های موجود را پر کرده و با واقعیت‌های جدید زندگی روبرو شود، یادآور شد: بسیاری از دیدگاه‌های فکری که امام به آنها اشاره دارند، به دور از مبارزه طوایف اسلامی است و همه امت را به وحدت دعوت می‌کنند. اما بر اساس پروژه‌های افتراق‌گرایی می‌بینیم که هنوز عده‌ای در وضعیت گذشته خود زندگی می‌کنند. میرزایی با بیان اینکه متاسفانه پروژه‌های تقریبی در چارچوب مذهب کار می‌کند، در حالی که امام در خصوص وحدت مسلمانان سخن می‌گوید و نه تقریب مذاهب، خاطرنشان کرد: پروژه وحدت‌گرایی امام به دنبال ایجاد یک تمدن است و امام(ره) برای این تمدن تلاش کرد. وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: انسان در پروژه تقریب‌گرایی موفق نمی‌شود مگر اینکه این پروژه را در سطحی بالا دنبال کند و کسانی که پروژه تقریب مذاهب را برای تقویت مذهب خود دنبال می‌کنند، نمی‌توانند موفق شوند که ما نمونه‌های آن را در سوریه و عراق می‌بینیم. عضو شورای عالی راهبردی حوزه علمیه قم این وحدت را محدود به مسلمانان ندانسته، بلکه جبهه اهل حق را در همه دنیا شامل آن خواند و خاطرنشان کرد:‌ امام نیز همین پروژه را دنبال می‌کرد. بعد از ایشان جناب حجت‌الاسلام و المسلمین حبیب ا....بابایی رئیس گروه مطالعاتی اسلام و غرب در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطالبی را با محوریت "مقاومت و نقش آن در تغییر و تاسیس تمدن‌ها از منظر امام خمینی(ره) "بیان نمود. وی گفت: امام خمینی (ره) علم دین را نه به مثابه یک علم بلکه به مثابه برنامه زندگی در نظر می‌گرفتند. ایشان در تفسیر منابع اجتماعی و سیاسی، از مقولات دینی و الهیاتی به وفور استفاده می‌کردند. وی افزود: امام خمینی(ره) مقاومت منفی یا مقاومت در برابر ظلم را ضروری می‌دانست، همان‌طور که مقاومت مثبت را برای تشکیل جامعه اسلامی و اخلاقی و عدالت‌محور امری ضروری می‌شمارد. بابایی گفت: همواره بین مقاومت و ایمان رابطه‌ وجود دارد، مقاومت ایمان می‌سازد و ایمان به مقاومت بیشتر می‌انجامد. کسانی که با تاکید بر مقاومت سلبی صرفا به دنبال نوعی ماجراجویی و تندگویی هستند باعث می‌شوند جوامع دینی و اسلامی سکولاریزه شوند. تا زمانی که الگوی مقاومتی توام با ماجراجویی و تندخویی باشد، راه‌های سکولاریزاسیون جوامع اسلامی آسان‌ خواهد شد. وی با بیان اینکه در اندیشه امام خمینی(ره) مقاومت سلبی و ایجابی وجود داشته و این اندیشه در راهبری انقلاب برای حذف نظام شاهنشاهی تبلور یافت، خاطر نشان کرد: مقاومت اندیشه امام سلوکی عارفانه است که باید در سیره عرفا و صوفیه پیگیری شود. تا زمانی که بین جوامع اسلامی اختلاف وجود داشته باشد، مقاومت ناممکن خواهد بود. وی مقاومت در هر دو سوی سلبی و ایجابی را یک امر مهم خواند و خاطر نشان کرد: این رویکرد با نگاه تنگ نظرانه به شکست می‌رسد. بابایی با بیان اینکه برای به انجام رسیدن مقاومت صرفا تاکید در مقاومت سلبی و منفی کافی نیست و مقاومت ایجابی و مثبت نیز لازم است، اظهار داشت: هر دو شکل مقاومت باعث ساخت یک جامعه جدید می‌شود. وی در انتها گفت: بر اساس استراتژی مقاومت در اندیشه امام خمینی، می¬توان به نظریه دیگری در ارتباط میان تمدن¬ها به‌ویژه تمدن اسلام با تمدن غرب دست یافت که در آن نه نظریه برخورد تمدن ها از هانتینگتون مقبول می‌افتد، و نه نظریه گفتگوی تمدن¬ها کافی می¬نماید، بلکه از یک سو بر «مقاومت اسلامی» دربرابر ابعاد سلبی و سلطه¬جویانۀ تمدن غرب که ضرورتا به معنای برخورد و جنگ با غرب نیست، تأکید می¬گردد. و از سوی دیگر بر «تعارف تمدنی». تعارف تمدنی به معنای ضرورت شناخت عمیق تمدن¬ها نه صرفا برای صلح و همزیستی، بلکه برای تقریب تمدن¬ها، تکمیل آنها و نهایتا تأسیس تمدنی انسانی و فراگیر صورت می¬یابد. سپس حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر مهدی امیدی رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی العالمیه با عنوان "نقش مردم و مدل تغییر در سیاست خارجی امام خمینی(ره)" سخنرانی کرد. وی با ارائه الگویی از نظام عاقلانه اسلامی و زمینه‌سازی عمومی برای تغییر نظام سیاسی وابسته با توجه به نگاه جهانی حضرت امام(ره) گفت: مدت‌ها بود که گفته می‌شد دوران دین و مذهب پایان یافته و دینی که باعث جنگ شود باید از صحنه روابط بین‌الملل حذف شود، ولی با وقوع انقلاب اسلامی به رهبری امام، دین و مذهب نشان داد که نه تنها می‌تواند یک نظام سیاسی ریشه دار را تخریب کند بلکه می‌تواند نظام سیاسی جدیدی را شکل دهد. وی ادامه داد: این دین توان دارد که همه نیروهای انسانی را تجمیع کرده و در مقابل انواع انحرافات مقاومت کند و مسیر خود را در پیش گیرد. رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی اسلام ناب را دارای ظرفیت تاثیرگذاری بر روابط بین‌الملل دانست و یادآور شد: اصول ذکر شده در دین، بسترهای مناسبی را برای تحول در روابط بین‌الملل فراهم می‌سازد که نقش دولت‌ها، ملت‌ها و نخبگان را در تغییر اهداف جهانی کاملا مشخص کرده است. امیدی با اشاره به شناخت درست امام از مبانی اسلام افزود: این شناخت زمینه‌ای را فراهم کرد که نقش مردم در معادلات شکل بگیرد، امام(ره) عدل را بر تغییر در کارگزار قرار داد و نه در ساختار، یعنی عدل را بر آغاز تغییر از خود قرار داد. آغاز از خود برای تغییر و تحول آغازی بنیادین است که تغییری معرفتی و تغییر در رفتار وانگیزه‌ها است. وی با اشاره به تقسیم بندی بین خودی وغیر خودی درنگاه امام(ره) اظهار داشت: از نظر امام(ره) نیروهای غیرخودی افرادی هستند که به دستگاه‌های استبداد و استکبار وابسته می‌باشند. رئیس پژوهشکده انقلاب اسلامی جامعه المصطفی ادامه داد: امام(ره) برای شناخت خودی نیز دو تقسیم بندی قرار داد که در آن انسان به عنوان شخصیتی الهی و انسانی و انسان به عنوان مخلوق الهی مدنظر امام بوده است. امیدی با اشاره به تاکید امام(ره) بر عنصر اخوت انسانی و وحدت جوامع اسلام یاد آور شد: امام فرمود مومنین سراسر دنیا براساس حکم قرآن برابر و برادراند و دشمنان اسلام می‌خواهند این برادری را از ما بگیرند. وی ادامه داد: از دیدگاه امام(ره) وحدت مسلمانان با دعوت و تبلیغ دامنه دار باید شکل بگیرد که این وظیفه نخبگان جهان اسلام است. وی زمینه سازی عمومی برای تغییر نظام سیاسی وابسته و مستبد و ایجاد نظام اسلامی، ارائه الگویی از نظام عاقلانه اسلامی و مبارزه برای آزادی مستضعفین بر اساس عدل، جهاد و مقابله با طاغوت و استکبار را از محورهای برنامه‌های جهانی حضرت امام(ره) است. نهایتا حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محسن قنبری رئیس دانشستان امام خمینی(ره) جامعه المصطفی العالمیه سخنان خود را با عنوان" تاثیر و نقش رسانه‌های دیجیتال در تحول سیاست خارجی( اولویت کشورهای اسلامی و ایران)" ارائه داد. وی انقلاب اسلامی را ثمره مجاهدت امام (ره) و مردم ایران خواند و گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری امام دو تأثیر اساسی در جهان داشت. یکی تأثیر مثبت بر متدینین و دوم تأثیر منفی بر کسانی که با معنویت و هرگونه سرسپردگی به خداوند مقابله می‌کردند. وی با بیان اینکه امام (ره) در هفت محور بحث سیاست خارجی را دنبال کرد، دفاع از کیان اسلام و مسلمانان را یکی از این موارد برشمرد و گفت: انقلاب ما ثمره مجاهدت امام و مردم بود که رویای محقق نشدنی مسلمانان را تحقق بخشید. حجت‌الاسلام قنبری صدور انقلاب را از دیگر محورها برشمرد و افزود: صدور انقلاب به معنای کشورگشایی نبود بلکه به معنای ارزشگذاری بر معنویات و بیداری ملت‌ها بود. نفی سبیل اصل دیگری بود که امام(ره) در عرصه سیاست خارجی بر آن تأکید داشت که امروز نیز سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر این اصل استوار است. وی با اشاره به یکی دیگر از محورهای سیاست خارجی امام(ره) یعنی احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها گفت: این اصل به معنای آن است که به مذهب و مقدسات دیگران احترام می‌گذاریم و از دیگر اصول، نفی ظلم و حمایت از مظلومان می‌باشد که به معنای نه شرقی و نه غربی است که انقلاب بر اساس آن شکل گرفته است. قنبری ادامه داد: کمک به نهضت‌های آزادیبخش دنیا از دیگر محورهاست. ما باید این اصول را در قالب یک دیپلماسی جدید که فضای سایبر و فناوری اطلاعات است، دنبال کنیم. وی افزود: شبکه‌های اجتماعی امروز در سه موج به دنبال اهداف خود هستند. موج اول زمانی بود که فضای اینترنت ابداع شد و دولت‌ها داده‌های مکتوب خود را در سایت‌های اجتماعی قرار دادند. موج دوم موج ارتباطی شبکه‌های اینترنتی بود که ارتباط دوسویه بین مدیران و کاربران را ایجاد کرد و موج سوم که از اهمیت بیشتری برخوردار است فضای سایبر و اینترنتی می‌باشد که در این زمینه دیگر کشورها از ما جلوتر هستند. رئیس دانشستان امام خمینی (ره) جامعه المصطفی العالمیه تأکید کرد: ما باید عضو این شبکه گسترده جهانی شویم تا بتوانیم فعالانه از مقدسات و ارزش‌های خود دفاع کنیم. و بالاخره دکتر دولت‌یار در انتهای همایش جمع‌بندی از سخنرانی‌ها را ارائه دادند. ضمنا در حاشیه همایش نمایشگاه کتاب برگزار شد و جناب آقای دکتر عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه که در همایش شرکت کرده بودند به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

 


١٧:١٩ - 1392/03/15    /    شماره : ٥٥٠    /    تعداد نمایش : ٤٤٨٤



خروج




صفحه اصلی | تازه ها | تماس با ما
©1392 دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
Copyright © 2003-2013 Institute for Political and International Studies of the Ministry of Foreign Affairs (IPIS) - All rights reserved.